Weboldalt készíteni manapság nem ördöngösség, bár igényel némi felkészültséget. Ám egy weboldalnak önmagában nincsen értelme, hisz annak valamilyen üzleti érdeket kell általában kiszolgálnia. Ennek az üzleti tervnek weboldalba „öltöztetése” azonban már nagy tudást és gyakorlatot igénylő feladat, hisz az Ön személyes jelenléte nélkül kell megragadnia a figyelmet és eladnia a szolgáltatását vagy termékét. És itt kezdődik valójában a feladat neheze.

Sokszor látom, hogy kedves ismerőseim publikálják weboldalukat, melyet maguk készítettek, jobb esetben saját tárhelyen és domain-en. Sajnos a másik végletből látok többet: adott egy teljesen „ingyenes” (tapasztalatból mondom hogy NEM AZ) szolgáltató, ahol pár perc alatt össze lehet kattintgatni egy egészen jól kinéző weboldalt és már jöhetnek is a vevők.

Hát hol itt a gond?

A kérdés teljesen jó és jogos, hisz miért fizetne olyanért, ráadásul nem is keveset, amit saját magának is meg tud csinálni???

Hát a gond csak annyi, hogy nem fognak jönni a vevők. De hát miért is nem jönnek, hisz olyan jól néz ki az oldal?!

Hát csak azért, mert egy nagyjából jól kinéző weboldal a jéghegy csúcsa. A többi tudás meg „alatta” van, de az nem látványos. Grafika, UX, UI, sitebuid, online marketing – olyan pár kiragadott idegen szó és szakirány, amit szintén meg kell tanulni ahhoz, hogy a weboldal az elvártnak megfelelően működjön. És ez már nem az összekattintgatós kategória.

Sok dologgal voltam én is így. Ugyan minek fizessek, meg tudom csinálni én is. Aztán amikor már a sokadik szakmát kezdtem el megtanulni gyorstalpalón ezzel a hozzáállással és több száz órám ment rá, amit eltölthettem volna a vállalkozásom fejlesztésével és effektív pénztermeléssel, akkor rájöttem, hogy nem tudok és nem is akarok polihisztorrá válni. Ráadásul a gyorstalpalón szerzett tudás messze nem volt elég a tökéletes munkára, de néha még a kielégítőre sem. Kilóra megvolt ugyan, de nem olyan volt, amit szerettem volna és rengeteg pénzbe került azáltal, hogy addig én nem termeltem pénzt azzal, amihez értek azért, mert olyan dologgal foglalkozom, ami merőben új nekem és nincs benne semmi tapasztalatom. És ráadásul annyi pénzből már ki is tudtam volna fizetni egy profi szakember profi munkáját. És utólag csak verdestem a fejem a falba emiatt.

Férjem például nemrég rendszámtábla világítást cserélt az autón. Mert tényleg ügyes, meg tudja csinálni, hisz 4 évesen már villanyt szerelt. Aztán jött az arcul csapás: nem működött ez meg az a kocsiban. Szó mi szó autóvillamossági szakember lett a vége és csak az ő rámenősségének és kapcsolatainak köszönhető, hogy nem százezres nagyságrend lett annak a zárlatnak a javítása, amit férjem a világítás cserével okozott akaratlanul és jó szándékból.

És ez bizony más szakmánál is ugyanígy van. A családomban és ismeretségi körömben sokan foglalkoznak építőipari szakmákkal. Náluk is rendszeres, hogy egy korábbi elrontott, hozzá nem értő ember munkáját kell javítaniuk, helyrehozniuk és a tulajdonos nem érti, miért olyan drága a javítás. Hát azért, mert sokszor nehezebb és költségesebb egy elrontott dologból valami jót csinálni, mint a „nulláról” megcsinálni azt.

És a számomra legextrémebb sztori a következő. Hallottam magukra büszke szakmámbeliek beszélgetését, akik fel vannak háborodva, ha valaki maga akar weboldalt készíteni hozzá nem értő lévén, ugyanakkor azzal hencegtek egymásnak, hogy Youtube-ról(!) kitanulták az asztalosságot és kőművességet meg miegymást és megcsinálják maguk ezeket a munkákat otthon. Na itt már sírtam és nevettem! Talán nem kell nagyon magyaráznom a helyzet ironikus voltát.

Tudom, hogy az ember élete végéig tanul. Én is ezt teszem. Viszont úgy nem lehet jól csinálni valamit, ha mindenhez érteni akarunk. Ezért vannak a szakemberek, a szakmák. Amilyen iramban fejlődik a technika pont elég az egy szakmán belüli állandó megfelelés, naprakészség. Egy jó autószerelő aranyat ér. Egy jó festő, kőműves szintén. És azért lettek jók, mert ezt tanulták és ezzel foglalkoztak. Nem kezdtek el számítógépeket szerelni vagy műkörmöt építeni.

És ettől jó egy informatikus, egy webdesigner, egy marketing szakember is. A szakmájával foglalkozik és nem szerel autót, nem épít műkörmöt, nem hegeszt, stb.

Bízza a szakmaiságot igénylő munkát a hozzá értőre! Meglátja, kifizetődő lesz! 😉